tirsdag den 18. oktober 2011

Tidligt tankermylder

Her mellem 5 og 6 til morgen lå jeg og holdt i hånd og krammede med yngsten! Skønt øjeblik at ligge tæt og lytte til regnen udenfor... Og lige om lidt er hun jo så stor at hun ikke længere gider uhæmmede mængder af krammeri..
Og så lå jeg der i mørket og tænkte.. Tænkte på at det eneste, jeg ønsker mig til jul er en sprøjte med Botox til de der panderynker, der bare blir dybere og dybere og en krone, så jeg igen kan få et lige tandsæt - damn, den tandlæge, der bare lappede knækket fortand med en omgang plast uden lige at præsentere mig for muligheden for en krone! Og hvor priviligeret jeg jo faktisk er, når det eneste, jeg ønsker mig er at blive lidt pænere pæn!

Og så kom jeg til at tænke på at der efterhånden kun er et par måneder til jul.. Hvilket i år er lig med ferie! Altså på den der sol/strand/kulørte drinks-agtige måde:-)

Og tankerne vandrede videre til en jul for fire år siden.. Som var den slags jul, en psykiater med garanti kunne tjene en hel årsløn på!

Hvor ældsten på dengang et år passende startede julemiddagen ud med at brække sig udover den ene halvdel af middagsbordet.. Og hvor jeg var propfyldt med graviditetshormoner og nygravid med mellemsten.. Og det stadig var en hemmelighed.. Og det var første jul uden svigermor.. Og den jul, hvor mor forinden havde truet med ikke at komme, hvis vi ikke osse inviterede hendes eksmand - altså den eksmand, som hun et halvt år forinden var gået fra.. Og den jul, hvor jeg blev tosset på min mor af alle de gode grunde.. Og hvor Mr Nice Guy tog min mor i forsvar af alle de forkerte grunde.. Og hvor jeg afsluttede aftenen stortudende og ulykkelig på kanten af badekarret.. Mens de andre spiste ris a la mande i stuen..

Hvilket igen lige minder mig om hvor priviligeret, jeg er! Og hvor meget jeg nyder de fredelige tilstande, der hersker i vores lille familie. Og at jeg glæder mig til jul - for 3. gang så længe jeg kan huske.. Og er det egentlig for tidligt at hente julepynten på loftet?

Hold nu kæft, det er vist meget godt at det så blev tid til at stå op... Og nej! Jeg lader lige julepynten stå deroppe et par uger endnu:-) Og går i sving med nogle opgaver, der lige stopper det tankemylder der!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar