torsdag den 16. juni 2011

Om at være glad uden mor

I går skrev Marie et indlæg som rørte mig.. Det gør hun så tit, så deri ikke så meget nyt - men det her indlæg rørte mig fordi emnet for mig er lidt mere aktuelt lige nu end ellers - og så fordi det fik mig til at tænke lidt dybere over det der med et liv uden mor..

For det er jo det liv, jeg lever.. Og som jeg ofte synes er svært, men ligeså ofte synes gør tingene meget nemmere og fredeligere..

Og lige præcis i går fik jeg så den her sms fra øglernes gamle barnepige.. Den sødeste pige, som har det svært. Jeg har faktisk aldrig sådan helt til bunds snakket med hende om hvad det er der gør livet så svært for hende, men for nyligt lukkede hun lidt op og fortalte, at en af tingene er at hun har det lidt med sin mor som jeg havde det.. Og nu vil hun gerne snakke med mig - i håb om at jeg kan kaste hende et par guldkorn eller gode råd når det kommer til det her med issues med mor. Og det tror jeg sgu ikke jeg kan! Men måske kan vi alligevel begge lære noget ved at lytte til hinandens historier..

Det her med at leve uden kontakt til mor er ikke noget, jeg kan anbefale.. På den anden side heller ikke noget, jeg kan fraråde.. For det handler jo om hvordan man har det - med sig selv og med sin mor, om hvorfor og hvordan det er gået skævt - og mest af alt om ikke der bare er en flig af chance for at forholdet kan blive godt igen.

Jeg har ikke set min mor i snart 3 1/2 år nu - hvis man altså ikke tæller de gange, jeg har set hende i bybilledet eller den ene gang for halvandet år siden, hvor jeg kørte ind til hende, ringede på og gav hende en pose med gaver tilbage. En pose, hun havde sat ved min dør - med gaver til mine børn.. Sød tanke, ikke? Men fordi jeg er som jeg er og fordi min mor er som hun er, så var det ikke sådan kontakten skulle genoptages.. Jeg husker den der følelse af fortabthed, da hun åbnede døren og så lillebitte ud - meget mindre end jeg huskede hende.. Og hvordan hun blev en flitsbue af fornærmelse over at gaverne kom retur.. Og hvordan jeg forsøgte at trænge ind til hende med mit ønske om at ha hende i vores liv - bare uden dramaet, uden løgnene, men med ro og stabilitet.. Og hvordan benene forsvandt under mig da jeg nåede tilbage i bilen, rystede i timevis og tårerne ingen ende ville tage..

Men det holdt op igen og jeg er nu glad(ere) uden mor - lissom Marie's Lars. Og når nogen spørger om ikke det kunne være rart at slutte fred med min mor, må jeg faktisk tilstå, at jeg tænker, det lige præcis er det, jeg har gjort! Sluttet fred! For jeg er ikke vred eller sur eller bitter.. Og jeg har det okay med at nogle (mange) dømmer mig når de hører at jeg ikke har kontakt med min mor - for det gør de kun fordi de ikke kender min historie. En historie, som er så uendelig lang og trættende, at den kræver ugentlige møder i årevis at komme igennem:-) Om jeg tror at vi får kontakt igen engang? Man skal jo aldrig sige aldrig, men jeg tror det faktisk ikke.. De sidste år har uden sammenligning været de vigtigste og mest begivenhedsrige i mit liv. Det er årene, jeg fik børn - og årene, hvor jeg sådan rigtig blev voksen..

Det er sagt før, men jeg savner at være nogens datter! Det tror jeg faktisk, vi allesammen har behov for - men nogle gange vil omstændighederne det bare anderledes.. Men til gengæld er jeg jo nogens mor!

6 kommentarer:

  1. Dette rørte mig! Har en veninde, som i mange år forsøgte at tage kontakten til sin mor, og hun klarede det aldrig. Det er virkelig svært - men nogen gange nødvendigt. Jeg bor i et andet land end min mor, og savner hende. Jeg savner at være datter i det daglige... Selvom det på ingen måde kan sammenlignes ;-)

    SvarSlet
  2. Håber til gengæld, Maria - at I så har nogle laaange familiebesøg, der kan gøre lidt op for savnet i hverdagen.. Og sjovt nok, det der med at behovet for mor bare blir større når selv man får børn, ikke:-)

    SvarSlet
  3. Åh altså når man sådan læser det her indlæg uden forklaringen så har man lidt lyst til at sige: "Åh jamen ...og kan du ikke bare, og stakkels gamle kone" Men som du siger, jeg kender ikke historien, men derimod vil jeg gerne adoptere dig, selv om du er ældre end jeg er, jeg er sikker på det kan man godt. Jeg er måske kommet til en konklusion i dag, at jeg aldrig vil kunne have et overskud til at få børn, godt nok blev den konklusion taget på en overdosis pms, så jeg ved ikke om den holder stik.

    SvarSlet
  4. Åh altså Kristine - hvor er du sød! Jeg får helt lyst til at lægge mit hoved på din skulder og fortælle heeeele den laaaange historie:-) Og den adoption der kan vi godt snakke om - gir du gode julegaver?
    Jeg forstår helt hvor du kommer fra - og lige præcis sådan har jeg altid selv tænkt (og gør det faktisk til dels stadig..) - "gi det lige en chance.." og "Kan du ikke lige se lidt gennem fingre.." Men jeg nåede bare dertil hvor der ikke var flere chancer, mere snor, mer tålmodighed.. Vejen dertil var faktisk ret lang - for det er den jo heldigvis:-) Det handler jo ikke bare om at nogen sagde noget en anden ikke kunne lide.. Det stikker langt dybere, har varet længere og er mere omfattende end det..
    Men selvfølgelig skal du da ha børn - pms går heldigvis over igen.. Og overskud er overvurderet!! Med tre børn under 5 er det noget, jeg ved!

    SvarSlet
  5. Og der fik du så også mine tårer til at trille. Jeg kender ikke din historie, men min mor var dælme ikke god én af moderstanden. Alligevel savner jeg hende bittert og græder mine modige tårer hver dag alt i mens jeg forsøger at få styr på, at jeg aldrig mor bliver nogens datter. Min mor er død for 4 uger siden. Min mor har svigtet, udsat mig for omfattende omsorgssvigt af både fysisk og emotionel art. Nu er hun død og der kan aldrig mere gøres noget om. Så vær sikker på dit valg. Langt ind i hjertet. Ellers vil du fortryde noget så bitterligt den dag din mor er død. Jeg dømmer ikke for kun du ved, hvad der er bedst i din situation, men at miste sin mor, sin livmoder er som at få revet højre arm af. Kram til dig og dine 3 unger fra en anden mor til 3, der er blevet moderløs...

    SvarSlet
  6. Kæreste Mette,
    Det gør mig ondt! Rigtig meget faktisk! For uanset kvaliteten, så er "mor" lige præcis "mor"..
    Jeg har lige taget hul på din blog - det kommer nok til at tage en del tid og ro at få læst det hele igennem, men jeg læser med!

    Der, hvor jeg er i dag, er jeg sikker! Helt ind i hjertet! Det har taget tid, utallige køreture tæt ved min mors hjem hvor jeg har kigget langt efter livstegn, overvejelser, tårer og søgen at nå hertil - men det har været nødvendigt - netop fordi jeg har brug for at være helt helt sikker!
    Samtidig ved jeg også at ting kan ændre sig. Og at være sikker i dag er ikke nødvendigvis det samme som at være sikker om en måned eller om et år.. Jeg tror ikke at meget vil ændre sig, men på den anden side troede jeg jo heller ikke for 5 år siden at jeg nogensinde ikke ville have min mor i mit liv.. Og netop derfor er jeg nødt til at granske mig selv hver gang savnet dukker op.. Fordi der jo blir en dag, hvor min mor ikke længere er - og den dag skal jeg kunne se mig selv i øjnene og vide, at jeg ikke ville ha ændret noget..

    Tak for din kommentar, Mette - og de allerbedste tanker til dig!

    SvarSlet