mandag den 7. marts 2011

Polo på tur

I en rødstensvilla 23,9 km væk bor en mand. Sammen med sin kone vistnok. De har en rød bil. Manden har ingen børn. Vistnok heller ingen hund – for hunde er han ikke så tosset med. Børn er han vist heller ikke tosset med. Han har i hvert fald aldrig ville ha nogen.

Manden med den røde bil, konen og rødstensvillaen er min far. Det har jeg faktisk endda på papir! Men fordi manden egentligt aldrig har ville have børn, har jeg ingen kontakt med ham. Det er vel godt ti år siden jeg sidst snakkede med ham og 17 år siden jeg så ham. Og det er jeg helt ok med! Sådan er det lissom bare! Og han fylder ikke meget – i min barndom dukkede han op med nogenlunde samme interval som børnepengene for så til sidst at blive væk da jeg var 11. Et par korte kontakter da jeg var 18 og siden da ingenting. Og som sagt er det helt okay – det eneste er blot, at jeg godt kan lide at ha lidt styr på ham! Bare at vide hvor han er henne i verden er faktisk nok.. Så med 4-5-6-7 års mellemrum har jeg fundet ud af hvor han bor – simpelthen for at give mig ro i sindet.. Det er svært at forklare, hvorfor jeg lige præcis har behov for at vide hvor han er – men det gir mig en ro! Han har dog aldrig været nem at holde styr på for udover at være typen der ikke vil ha børn, er han også typen, der har hemmeligholdt adresse. Den slags kan dog klares med en visit hos folkeregistret og en 100-basse!

Denne gang ville skæbnen dog at han faktisk dukkede op på krak, da jeg slog ham op! Adresse, fastnetnummer, mobilnummer und alles!  Hvad er lige oddsene for at han glemmer at forlænge sin hemmeligholdelse af adresse på samme tid som jeg vil tjekke hvor i verden han er? Umiddelbart har det nemlig bare været en forglemmelse for nu – 14 dage senere – er han atter forsvundet når man slår ham op!

Og i dag kørte jeg forbi hans hus. Polo på tur. I solskin. Med astmatisk bronkitis-ramt baby bag i bilen. Det var faktisk ret hyggeligt! Og på vej hjem var der ro i bilen til tanker. Jeg håber, hans kone er sød. Og at han er lykkelig. Der i sin rødstensvilla. I sit liv uden børn. Og jeg har ro i maven nu – en 5-6-7 år endnu! Til at være lykkelig. I mit rødstenshus. I mit liv med børn.

3 kommentarer:

  1. Well done! Flot du har ro i maven og er okay med det. Og godt du selv har det gode liv med børn :-)

    SvarSlet
  2. Kære Dorthe
    Jeg kender så godt din beskrivelse og dit behov for ro i maven. Tak fordi du deler :-)
    Venligst
    Linda

    SvarSlet
  3. Jeg er faktisk også selv småt overrasket over at jeg er kommet over "tabet" af min far.. En dejlig erkendelse - og hvilken herlig ro, det gir! En helt anden historie er det så med min mor - men den tar vi vist en anden gang.. Håber så bare at det ikke tar ligeså mange år at få ro i maven på den konto:-)

    SvarSlet